perjantai 12. joulukuuta 2014


Valmistautuminen Jouluun osa 5 :
Ajankulua matkustaessa ja joulutapahtumia

Tämä perjantai meni tehokkaasti työmatkalla Tallinnassa, työpäivä alkoi siis tänään 6.30 kotoa ja päättyy klo 22 kotiin. Olen työprojektin takia tänä vuonna matkustanut joka viikko 1-2 päiväksi Tallinnaan ja kehittänyt erilaisia "ajantappamismenetelmiä" laivamatkan  ja Tallinnassa oleskelun ajaksi.

Hyviksi tavoiksi kuluttaa aikaa olen todennut tietenkin lukemisen ja netissä surffaamisen, mutta jälkimmäinen ei aina onnistu laivalla hitaiden nettiyhteyksien takia. Muutenkin olen suosinut mieluummin muuta kuin tietokonetta viihdykkeeksi pitkän työpäivän jälkeen.

Käsitöitä on tullut tehtyä runsaasti. Aika monet villasukat olen neulonut tässä matkustaessa, teen näitä toki kyllä myös kotona telkkaria katsoessa. Näistä osa menee pukinkonttiin  ja loput tuliaisiksi ystäville.

Joskus tulee myös nukuttua, tosin yleensä vasta paluumatkalla, aamuvirkku kun olen aamut eivät ole niin vaikeita. Silti jatkuva edestakaisin matkustaminen on välillä puuduttavaa..."risteilyglamour" on tästä reissaamisesta aika kaukana. Puhumattakaan siitä, että joskus ehtisi tai jaksaisi Tallinnassa jotakin muutakin tehdä kuin viilettää satamasta toimipaikalle, hotelliin ja samaa reittiä takaisin. Voi olla että tämän projektin jälkeen en ihan heti myöskään turistina Tallinnassa käy, koska laivamatkustamiseen on tämän vuoden aikana tullut totaalinen täyttö...

Joulutapahtumia tuntuu ainakin meidän perheellä riittävän aina näille parille joulunalus viikolle. Lasten kouluun ja harrastuksiin liittyvät esiintymiset tuntuvat todellakin kasautuvan lyhyelle ajalle ja pahimmassa tapauksessa parille päivälle. Huominen tuntuu olevan yksi näitä päiviä. Päivään mahtuu koulun teatteriesitys, keskimmäisen tyttären tanssiesitys ja vielä kahdet tyttöjen luistelu- ja tanssitreenit päälle. Koko päivän saamme siis olla menossa ja ruokailukin on huomenna hoidettava lennossa. Tällä kertaa minun ei onneksi näihin esityksiin ole puvustusta tarvinnut hoitaa, sitäkin on aika monena vuonna tullut tehtyä, kolmelle lapselle ja useampaan esitykseen.
Mitä isommiksi lapset kasvavat sen helpommalla tuntuu näistä hommista pääsevän.

Maanantaina olisi vielä oman kuoron joulukonsertti, johon tietenkin "raahaan" koko perheen kuuntelemaan. Sanoin lapsille joskus, että  nyt on teidän vuoro katsella minun esityksiäni, kun minä olen vuosikaudet teidän esityksiänne käynyt katsomassa. =)
Kuoron kauden päättäjäiset / joulujuhlat siirrettiin onneksi suosiolla tammikuulle.

Lasten joulujuhlat ovat tänä(kin) vuonna vain todistusten jako, joten sillä saralla päästään helpolla.

Ajattelin vielä ensi viikonloppuna (siis viikonloppuna ennen joulua)  käydä laulamassa kauneimpia joululauluja Espoon Tuomiokirkossa. Minulle joulutunnelman tuo se kun menen joululauluja laulamaan. Suosittelen !
Tänä vuonna näitä joululaulutapahtumia on onneksi aina tuonne sunnuntaille asti, joinakin vuosina nämä joululaulujen laulamiset jäi väliin  kun viimeisellä viikolla ennen joulua ko. tapahtumia ei enää ollut. Kiitos tästä parannuksesta seurakunnalle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti